Uitstellen

Study-verb

Het is nu 20.51u dat ik begin met typen. Ik zit op mijn bed tussen alle rotzooi die ik vanmiddag al zou opruimen. Op mijn To-Do lijstje staat al mijn huiswerk voor morgen nog open, inclusief een opdracht voor een cijfer. Verder moet ik nog m’n dagelijkse mini-workout doen voor de 30 days challenge en ik ben onwijs moe. Ik zit er aan te denken om mijn huiswerk in mijn tussenuur te doen voor de lessen die ik daarna heb. Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik onwijs goed kan uitstellen.

Van uitstel komt, inderdaad, afstel. Ik kan het weten. Ik ben een pro in het uitstellen van dingen, zolang zelfs dat ik het gewoon maar laat zitten en dat er uiteindelijk niets van komt.
Mensen zeggen dat je To-Do lijstjes moet maken, want dat helpt zogenaamd. Nou niet dus. Ik maak met alle moeite een To-Do lijstje, maar aan het eind van de dag staan dezelfde dingen die ik er aan het begin van de dag opschreef nog steeds open. Herkenbaar?

Hetzelfde geldt voor het maken van een planning op school. Tijdens ons mentoruur krijgen we elke week een blad waar we een planning voor de hele week op moeten maken. Ik weet van tevoren al dat dit gewoon onnuttig is, want ik raak ‘m of kwijt of ik kijk er gewoon niet meer naar.

Ik zit nu in klas 4 VWO en ik merk nu al dat je in de bovenbouw veel meer verantwoordelijkheden hebt. Je moet zelfstandiger dingen doen, meer initiatief nemen en zelf alles bijhouden. Ik weet dat ik mijn werkhouding moet veranderen, maar ik ben ook gewoon onwijs lui en veel meer bezig met mijn kostbare vrije tijd.

Ik ben er wel achter dat ik met een negatieve instelling helemaal nergens kom; als je positief denkt gaat het allemaal een stuk makkelijker en sneller. Verder is het gewoon het verstandigst om je huiswerk zodra je thuis komt meteen te maken. Zo is de tijd die je hebt om na te denken over hoe “kut” het allemaal wel niet is, een stuk minder lang. Hoe meer je over iets nadenkt, hoe groter de drempel wordt om het te gaan doen. Als ik mijn eigen advies nou is zou opvolgen, zou ik dit artikel niet hoeven schrijven.

Ik heb geen flauw idee wat ik met dit artikel wil bereiken, maar dit is mijn ervaring met uitstellen. Diepe verhalen, lol.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met uitstellen en eventueel je tips? (ze worden gewaardeerd).

Liefs,

Manon

Plaats een reactie